Po luźniejszej edycji z zeszłego tygodnia, dzisiaj mamy dla Was dużo ciekawych informacji 🤩. Śmierć nieodżałowanego Playa, nowy GraalVM i słodziutka maskotka Kotlina. A na samym końcu – zapowiedź naszego dużego nowego projektu 😉
1. Lightbend osieraca Play Framework 😢
No i stało się: Lightbend zapowiedział koniec opieki nad Play Framework. Co prawda wiadomość ta krążyła po ekosystemie już od pewnego czasu (przewijając się m.in. przez issue tracker), ale w zeszłym tygodniu Jonas Boner, CTO Lightbend, opublikował oficjalny komunikat do społeczności. Lightbend “odda” Playa społeczności, a sama firma zamierza skupić się na Akkce – zarówno samej platformie, jak i Akka Serverless – ichniejszym nowym rozwiązaniem chmurowym. Brutalna prawda jest taka, że Play po prostu “wyleciał” poza centrum zainteresowania ich obecnego opiekuna.
Pamiętam, że jeszcze parę lat temu Play Framework stanowił “gateway drug” do scalowego świata i jeden z tych projektów, które społeczność programistyczna mocno sobie chwaliła. Z czasem jednak jego rozwój zaczął mocno zwalniać, a sam Lightbend pokazał Lagoma, który sam w sobie stanowił konkurencję dla Playa. Ciekawostka: Lagom (inny framework od Lightbend) też nie dostał żadnego upgrade przez ostatnie dwa lata, ale tutaj komunikatu o śmierci nie dostaliśmy.
Co teraz czeka Play Framework? Trochę można się dowiedzieć z forum dyskusyjnego projektu. Projekt przejść ma przejść do Open Collective – miejsce, w którym ludzie i organizacje mogą sponsorować projekty Open Source. Jeżeli przeszczep się uda (a biorąc pod uwagę pozytywny odzew – optymistycznie patrzę w przyszłość), podejrzewam, że głównym fokusem społeczności będzie wsparcie Scali 3. Na ten moment nie udało mi się dogrzebać do żadnego sposobu na uruchomienie Playa z nową wersją języka. Jeśli znacie jakiś – zostawcie komentarz 😉.
A jak już o Scali 3 mowa, to niedawno ukazało się jej nowe duże wydanie. Scala 3.1.0 to m.in. nowe, eksperymentalne bezpieczniejsze wyjątki oraz integracja projektu Scastie do Scaladoc, ale również sporo mniejszych poprawek. Ciekawych szczegółów odsyłam oczywiście do Releasa Notes.
Jednym z najpopularniejszych przypadków użycia Scali pozostaje też Apache Spark, więc zapewne wielu Scalowców zainteresuje też pewnie fakt ukazania jego kolejnego wydania. Spark 3.2 to przede wszystkim unifikacja API dla “Big-” i “Small-Data”. Dodatkowo, twórcy rozbudowują całość o coraz to nowe funkcje związane ze wsparciem SQL. Podobnie jak w wypadku Playa, tak i ten projekt wciąż czeka jednak na oficjalne wsparcie Scali 3. Jeśli jednak macie duszę eksperymentatora, już dzisiaj można się pobawić kombinacją Spark i Scala 3 – ten post blogowy przeprowadzi Was przez cały proces.
Źródła
- On the future of Play Framework
- https://github.com/lampepfl/dotty/releases/tag/3.1.0
- Scala 3 and Spark?. After the release of Scala 3, one of… | by Filip Zybała | VirtusLab | Oct, 2021
- Introducing Apache Spark™ 3.2 – The Databricks Blog
- https://discuss.lightbend.com/t/on-the-future-of-play-framework/8920/2
Zainstaluj teraz i czytaj tylko dobre teksty!
2. Wydano nową wersję GraalVM 21.3.0 🏆
Zeszły tydzień przyniósł nam nową edycję GraalVM 21.3.0, a ta jak zwykle daje sporo ciekawych nowości. Przyglądnijmy się, czym tym razem uraczyli nas twórcy projektu.
Na pewno rzeczą, która przykuwa uwagę jest wsparcie dla Javy 17. Jest to o tyle istotne, że GraalVM wspiera wyłącznie wydania LTS, co sprawia, że wraz z jego edycją 21.3 dostajemy komplet featurów wydany od czasów Javy 11. Nie miejsce tu i czas na wymienianie wszystkich, jeżeli chcecie zrobić sobie przegląd zapraszam do nowej edycji mojego ulubionego podsumowania tematu.
Oczywiście, nie mogło zabraknąć optymalizacji, bo to chyba taka GraalVM-owa sztampa. Poprawek doczekał się kompilator, w ramach którego oficjalnie doczekaliśmy się stabilizacji poprawek, które w poprzednich edycjach traktowane były jako eksperymentalne jak np. Strip Mining (nie każcie mi tego tłumaczyć…). Oczywiście, nie brakuje też nowych pomysłów na usprawnienie wydajności, jak np. korelacja niewykonalnych ścieżek, potrafiąca wykrywać fragmenty kodu niemożliwe do wykonania. Niestety, ta ostatnia trafi do GraalVM Enterprise, który znany jest z tego, że “podbiera” najlepsze poprawki wydajnościowe dla siebie. Wszyscy otrzymali za to proftool, służący (jak nazwa wskazuje) profilowaniu aplikacji javowywch zarówno na poziomie JITa, jak i kodu maszynowego.
Największe zmiany dotknęły chyba jednak Natywnych Obrazów. Te nie tylko otrzymały możliwość wprowadzenia różnych wariantów konfiguracji w zależności od możliwości dostania się (lub nie) do poszczególnych klas poprzez refleksje, ale również wprowadzono prototypowe wsparcie dla systemu modułów Javy (JPMS). Oprócz tego ponownie przyspieszono tworzenie obrazów oraz zmniejszono wynikowy rozmiar, a także ulepszono zużycie pamięci.
Zmian w Graalu jest więcej. 21.3.0 to naprawdę duże wydanie, dlatego jeśli jesteście ciekawi detali polecam przeglądnąć wzorcowy wręcz post blogowy od twórców projektu opisujący zmiany w szerszym kontekście.
Źródła
- New language features since Java 8 to 17
- GraalVM 21.3 is here: Java 17, Native Image performance updates and more 🚀
Zainstaluj teraz i czytaj tylko dobre teksty!
3. Kotlin ma nową maskotkę 🧸
Trwa obecnie Kotlin Event 21, tym razem odbywający się w formie online. Całość podsumujemy tutaj zapewne już po wyemitowaniu wszystkich odcinków, ale jednego newsa nie mogliśmy sobie odmówić – otóż Kotlin otrzymał nową maskotkę!
Nowy stworek nie dostał jeszcze imienia – twórcy aktualnie zbierają propozycje od społeczności (może macie jakiś pomysł?). JetBrains opublikowało całkiem bogatą dokumentacji nowej maskotki, zawierającą proporcje, wymiary i potencjalne warianty użycia. Czekam na zaprezentowane tam Stickery.
Muszę przyznać, że zdecydowanie bardziej podoba mi się wersja 2D projektu. O ile 3D jest trochę zbyt plastelinowy, tak edycja 2D jest naprawdę urocza i chętnie będę wykorzystywał go w różnego rodzaju kotlinowych prezentacjach.
Źródła
A teraz zapraszamy na reklamy:
Jesteśmy podekscytowani mogąc Was wreszcie poinformować o naszym nowym projekcie 🤩.
Wraz z Earborne Media stworzyliśmy bowiem Podcast Root Cause by Vived, którego odcinki w każdy piątek znajdziecie w dobrych aplikacjach Podcastowych.
A poniżej – pierwszy odcinek:
Dyskusja o pieniądzach w świecie IT wydaje się nie mieć końca. Skąd to się właściwie bierze? Czy można zarabiać za dużo? O co chodzi z czynnikiem higienicznym? I czy problem z różnicami wynagrodzeń programistów to tylko polskie zjawisko? Między innymi o tym opowiedzą w tym odcinku Piotr Janczyk, Łukasz Małocha i Artur Skowroński.